Komiteer i Norsk Kamelidforening

Kommentarer til ny faglig vurdering av Psoroptes ovis på kamelider fra Veterinærinstituttet

Kastet føll

Norsk Kamelidforening (Nkam) ønsker at publikum, faglig personell og kamelideiere skal forstå det sentrale i saken om Psoroptes ovis, og går gjennom sakens innhold og den nye faglige vurderingen til Veterinærinstituttet (VI) i denne artikkelen.

VI gikk sterkt ut med saueskabb på alpakka og fikk mye pressedekning for dette. Dyreeier fikk muligheten til å kommentere dette i oppfølgende artikkel. Nå har VI etter to år funnet at dyreeier hadde rett, men har ikke tenkt å informere om dette. Nkam føler dette er å mislede publikum, da statlige etater skal gi ut korrekt informasjon til borgerne de tjener.

Det sentrale er dette: Alpakkaer og lamaer kan ikke få saueskabb.
Det vitner om ignoranse og en uvitenskapelig holdning å kalle det saueskabb hvis du finner P. ovis på kamelider. Det er riktigere å kalle det en øremidd og den bør bekymre en dyreholder eller veterinær like lite som øremidd på kaniner og behandles deretter.

Les mer...

Offentlige anliggender

Denne komiteen jobber mot offentlige instanser for å i samarbeid søke å finne løsninger, plikter og krav som vil føre til at kamelider vil innlemmes i norsk jordbruk

Oppgaver er:

• Få kamelider definert som husdyr
  • Se på tilskuddsordninger
  • Andre aktuelle saker naturlig hjemmehørende komiteen

og andre ting komiteen mener vil gavne og legge til rette for kamelider som produksjonsdyr i Norge

Komité for offentlige anliggender

Ta kontakt med komiteen for offentlige anliggender: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.