Komiteer i Norsk Kamelidforening

Generell sykdomssituasjon for kamelider

Kamelider har en plass i Norge

Kamelideiere opplever at myndigheter anser kamelider som en helsefare i norske husdyrnæringer. Hvis man tar seg tid til å undersøke hvordan de faktiske forhold er vil man se at dette ikke er helt korrekt.

Vi i Nkam har skrevet til flere husdyrorganisasjoner angående kamelidenes plass i norsk landbruk, men vi har så langt ikke fått noen respons. Vi har blitt informert om at enkeltpersoner og grupper innenfor Veterinærinstituttet, Mattilsynet, NSG, KOORIMP og Animalia har svært negative holdninger til kamelider, og enda de ikke ønsker å si hvorfor håper vi dette vil endre seg etterhvert som kunnskap blir gjort tilgjengelig.

Det er ikke et eneste dokumentert tilfelle hvor alpakkaer eller lamaer har smittet andre husdyr med sykdommer eller parasitter.

Alle organisasjoner som gir råd om dyrehelse, statlige eller ikke, plikter å gi ut korrekt og oppdatert informasjon.

Anbefalinger om smittevern

Avstand mellom innhegninger

Kamelider er noe av det sunneste du kan ha på gården, men de kan likevel bli smittet av sykdommer. Smitte fra andre gårder, som MRSA eller parasitter, må håndteres før de får en sjanse til å komme til dine dyr. Derfor må du tenke smittevern. Stopp problemene ved døra.

Minimumsstandard for omsorg

Dyrevelferd for alpakka og lama

Når man tar på seg ansvaret for lamaer eller alpakkaer er det en minimumsstandard for omsorg  og human behandling av dyrene. Disse er de mest grunnleggende kravene som alle lamaer og alpakkaer må få tilfredsstilt for å ha fysisk velvære. Disse kravene definerer minimumskrav for dyrevelferdskontrollører og statens tilsynsmenn som undersøker lama- og alpakkahold man har grunn til å tro ikke er tilfredsstillende.

Helseattest/helsesertifikat

For anledninger som salg og overføring av eierskap av kamelider er det en god ide å få en veterinær til å fylle ut en helseattest pr dyr. Da er status for dyret kjent før avhending. Her er et eksempel på en slik helseattest, i Word- og PDF-format.

Tilgjengelig for Nkams medlemmer. Medlemsskap er gratis!