Norsk Kamelidforening

Samarbeid, vekst og organisering

Spørsmål og svar

Kan man overdosere på A-, D- og E-vitaminer?

Du kan overdosere, og spesielt A-vitaminer er kjente for å skape mye skader dersom man overdoserer. Du kan også overdosere D-vitaminer tilsvarende og overdosering av disse to vitaminene kan ha som verste utfall at dyret dør. Pass derfor på at du holder deg innenfor anbefalte dosering og at din veterinær er med på vurderingen.

Overdosering av vitamin D kan gi forkalkning av blodårer, hjerte, nyrer, sener og leddbånd, føre til oppmykning av benstrukturen. 

Såvidt vi vet kan man ikke overdosere E-vitaminer i samme grad.

Den anerkjente veterinæren Claire Whitehead i Storbritannia advarer mot å bruke høykonsentrerte produkter som Hipravit og Hideject da det er lett å overdosere.

 Referanseverdier for bl.a. vitaminene A og D finner du her: Referanseverdier

Ta kontakt med raadgivning@kamelidforeningen.no hvis du ønsker noe endret eller lagt til!